7. Cum ne antrenam profi! - prima parte.

Acest articol este vital pentru intelegerea procesului de evolutie al jucatorului de darts. Vorbeam cu Pisica despre intalnirea lui cu Mensur Suljovic ex-iugoslavul care joaca in PDC. La 'o bere' in Serbia i-a spus ca daca nu te antrenezi singur acasa, cateva ore, n-ai nici o sansa sa devii jucator adevarat. Am observat ca intalnirea a avut efect si in primele doua meciuri din Marty's, Pisica a si dat doua 180-uri. Pe de alta parte si Vlad Popa s-a intors de la Cupa Europei cu aceeasi concluzie culeasa de la meseriasi: Dedici cateva ore zilnic timp de mai multi ani si atunci poti spera sa ajungi la inaltimea asteptarilor personale. Se pare ca antrenamentul serios incepe sa devina o moda printre noi si consider ca o abordare profesionista a acestuia este binevenita.

1. Antrenament, antrenament si iar antrenament.
Secretul pentru imbunatatirea performantelor in darts il constituie practica permanenta. Cred ca stiti foarte bine ce se spune de catre jucatorii de darts, in legatura cu acest lucru: "Exista numai trei reguli pentru a deveni un bun jucator - practicati, practicati, practicati!". Dar a practica nu inseamna doar aruncarea sagetilor spre board cateva ore pe zi si obtinerea implicita a unor rezultate din ce in ce mai bune. Atletii pot obtine putere musculara numai repetand aceleasi exercitii la nesfarsit, dar darts-ul nu inseamna acelasi lucru, ci presupune pricepere si indemanare. Asa ca practica in materie de darts este speciala. In continuare voi prezenta cateva secrete, asupra carora ar fi indicat sa va concentrati.
1.1. Frecventa si constientizarea inaintea cantitatii, sau cum sa iti planifici si sa executi sesiunile de pregatire.
Cat de des, cat de mult? Aceasta este o intrebare standard pe care si-o pun toti jucatorii de darts. Raspunsul la modul general nu este deloc surprinzator: Cat mai des si cat mai mult posibil. Totusi, cati oameni au 8 ore pe zi sau mai mult de 8 ore, pe care sa le foloseasca pentru antrenament? Probabil ca jucatorii profesionisti si unii someri, dar cam atat. Deci, iata solutia pentru ceilalti - folositi cat de mult timp va puteti permite. Daca aceasta inseamna 8 ore pe zi, este minunat. Daca inseamna o ora pe zi, este bine. Cu toate acestea, oricat de mult te-ai antrena, trebuie sa folosesti timpul rational. O ora de practica intensa, constienta si motivata inseamna mai mult decat 8 ore de aruncari plictisitoare si facute in dorul lelii. Si dupa cum am aratat anterior, frecventa este mai importanta decat cantitatea. Un prim exemplu: Jucatorul A se antreneaza cel putin 7 ore in fiecare duminica, iar in restul saptamanii deloc. Jucatorul B se antreneaza o jumatate de ora in zilele lucratoare, 2 ore sambata, iar duminica face pauza. Ghiciti, cine foloseste timpul mai bine? ...da, frecventa este mai importanta decat cantitatea, deci regimul jucatorului B este mult mai bun.
Incearca sa te antrenezi in fiecare zi a saptamanii, cu cel mult o zi sau doua pauza. Chiar daca iti rezervi in fiecare zi doar 20 de minute pentru antrenament, este bine, desi in acest caz este indicat sa-ti planifici o sesiune mai lunga in weekend, sa spunem de minimum 2 ore, daca doresti sa iti imbunatatesti jocul. Iar daca ne referim la frecventa, ai putea sa faci doua sau mai multe sesiuni de antrenament pe zi, mai scurte. De exemplu, exerseaza 15 minute in timpul pauzei de masa ( daca ai sansa unei astfel de pauze) si inca 15 minute atunci cand ajungi acasa. Ai putea sa te trezesti cu 20 de minute mai devreme si sa exersezi inainte de a pleca la serviciu. Apoi, nu numai frecventa este mai buna decat cantitatea, ci si intensitatea. In timpul antrenamentelor, nivelul tau de concentrare ar trebui sa fie similar cu acela din timpul meciurilor. Daca observi o scadere a concentratiei sau a motivatiei in timpul unei sesiuni mai lungi, ia o pauza. Lungimea pauzei nu trebuie sa fie mai mare de 15 - 30 minute. Poti sa iei o scurta pauza si atunci cand nu esti multumit de jocul tau. Este mai bine sa te opresti si sa incerci mai tarziu, cu o alta motivatie si constientizare. Antrenamentele facute fara concentrare sau motivare reprezinta o practica gresita. Majoritatea jucatorilor profesionisti spun ca nu se antreneaza daca nu se distreaza in acest timp. In darts nu este nevoie sa te fortezi pentru a exersa, daca nu ai chef. Daca nu vrei intr-o zi sa te antrenezi, nu te antrena! Dar, bineinteles, daca nu esti dornic sa te intorci in fata board-ului dupa 1 sau 2 zile de inactivitate, atunci inseamna ca nu ai personalitatea necesara pentru a deveni un jucator puternic. In multe alte sporturi auto-chinuirea este o necesitate, nu si in darts. Darts-ul este un sport al elegantei si coordonarii, nu al suferintei fizice.
1.2. De ce trebuie sa ne antrenam singuri?
Antrenamentul solitar este mult mai valoros decat antrenamentul facut impreuna cu prietenii sau doar prin jucarea cat mai multor meciuri. Jucarea meciurilor este de asemenea de o mare importanta, dar daca ar trebui sa vorbesc in procente, maxim 33% din timpul de antrenament trebuie rezervat meciurilor, iar restul antrenamentului de unul singur.
Practica a demonstrat ca fiecare jucator joaca mai prost in meciuri decat atunci cand se antreneaza. Este, desigur, greu de crezut, dar este valabil si pentru profesionisti. Se intampla nu numai in darts, ci si in celelalte sporturi. Pentru a ne creste nivelul performantei din timpul unui meci, APROAPE la nivelul obtinut la antrenamente, trebuie sa ne folosim de psihologia sportiva, deoarece aspectele mentale ale unui meci reprezinta cauza acestui fenomen. Inca ceva - daca esti unul din putinii jucatori care spun ca joaca mai bine in meciuri decat la antrenamente, atunci motivul este unul singur: Nu te antrenezi suficient si periodic.
Totusi inca nu este atat de clar care este motivul importantei antrenamentului solitar. Am putea crede ca antrenamentul cu parteneri, fie ei mai buni sau mai slabi, ne forteaza sa ne crestem performantele pentru a-i depasi. Dar antrenamentul solitar ne forteaza constant sa ne depasim limitele, iar pe masura trecerii timpului aceste limite sunt din ce in ce mai inalte, ajungand acolo unde nici macar nu am visat. Asa ca iti poti imbunatati jocul la infinit doar incercand sa-ti depasesti propriile limite. Nu conteaza cat de bun esti, trebuie sa fii mereu MAI bun. Antrenamentul prin jucarea meciurilor mai mult sau mai putin amicale nu te poate ajuta prea mult, atunci cand adversarii sunt blocati la un anumit nivel. Sau, altfel spus, singurul drum care determina ca nivelul tau actual sa devina standardul tau pentru viitor este antrenamentul de unul singur.
1.3. Ce si cum sa jucam la antrenamente?
Ori de cate ori vine vorba despre antrenament, aceasta este cea mai frecventa intrebare. Raspunsul depinde, in mare masura, de punctele slabe ale fiecaruia.
Antrenamentul multor jucatori consta, in principal, in lovirea triplei de 20, apoi a catorva duble, pentru a se intoarce iar la triplu 20, sau la bull. Bineinteles ca este un nonsens. In multe turnee de tip 501 veti vedea jucatori care obtin foarte multe puncte, dar rateaza dubla. Dupa cum bine stim, daca nu jucam la nivel profesionist, aproape toate jocurile sunt decise de duble si nu de scor. Asa ca principalul punct slab al jucatorilor normali este lovirea dublelor. Aceasta inseamna ca cel mai bun antrenament pentru toate tipurile de jucatori de sub nivelul "profi" este lovirea dublelor, iar pentru incepatori un antrenament suplimentar este lovirea simplelor.
Un joc de antrenament de calitate trebuie :
- sa-ti imbunatateasca precizia in toate zonele board-ului;
- sa fie adecvat pentru un singur jucator;
- sa se axeze pe duble si simple pentru jocurile de tip 501 si pe triple si simple pentru cricket;
- sa te provoace si sa-ti solicite intreaga capacitate de concentrare, dar nu intr-un mod foarte dificil si frustrant;
- sa te distreze, sa te incurajeze, sa te faca mai competitiv;
- sa nu solicite folosirea cretei sau a calculatorului, pentru a nu-ti iesi din ritm.
Asa ca vom scoate de pe lista lovirea triplei de 20, precum si 501, pentru ca acesta din urma necesita prea mult timp pentru tinerea scorului.
Pana la prezentarea catorva jocuri utile la antrenamente, haideti sa vorbim un pic despre aspectele referitoare la incurajare, distractie si competitie. Sunt aspecte foarte importante, pentru ca, dupa cum am aratat anterior, sesiunile de antrenament trebuie sa fie motivante. Asa ca trebuie sa iti propui la fiecare antrenament ceva anume, in special pentru sesiunile de mare durata. Acest lucru poate fi facut cel mai bine prin monitorizarea progresului tau, indiferent in ce consta acesta. Bineinteles ca monitorizarea cere ceva cu care doar putini dintre noi suntem obisnuiti - OBIECTIVITATE.
Cea mai potrivita cale spre obiectivitate este sa iti notezi performantele personale intr-un carnet (sau sa iti creezi o baza de date cu rezultatele tale). Pentru a putea face acest lucru, rezultatele tale trebuie sa fie exprimate in cantitati masurabile, sau altfel spus, jocurile trebuie sa aibe un sistem de cuantificare bazat pe puncte, sistem pe care poti sa il inventezi singur.
In continuare va voi prezenta cateva jocuri utile pentru antrenamente.
- 170 -
Utila pentru orice jucator, acesta este o versiune scurta a clasicului 501, si multi dintre voi o cunoasteti. La fel ca la 501, intrarea in joc se face cu simpla, iar inchiderea cu dubla. Jocul pune accentul pe inchideri ( deci pe duble!) si mai putin pe scor. Este un joc incurajant, pentru ca 170 este inchiderea maxima pe care o cauta toti jucatorii de darts, iar rezultatul poate fi perfect cuantificat, prin numarul de sageti necesare pentru inchidere. Joaca mai multe astfel de jocuri in fiecare sesiune de antrenament si noteaza, pentru fiecare, numarul de sageti care ti-au fost necesare. Poti observa progresul facut, calculand media fiecarei zile.
Around the board (si alte variatiuni pe aceeasi tema)
Pentru incepatori este jocul de baza cel mai indicat. Se arunca la simple de la 1 la 20 si apoi la bull. Arunca la fiecare numar pana cand lovesti, apoi numara sagetile de care ai avut nevoie.
"Around the board" poate fi jucat in exact aceeasi forma cu duble si triple. Daca nu il gasesti plictisitor, este un joc ideal pentru antrenament.
O alta varianta practicata este urmatoarea: arunca 3 sageti la fiecare tripla de la 1 la 20, plus bull. Daca lovesti la simpla, aduna 1 punct, daca lovesti tripla, aduna 3 puncte. Acest joc este simplu, dar foarte util, pentru ca iti permite sa te "plimbi" pe tot board-ul, precum si sa doresti obtinerea unui scor cat mai mare. Daca esti incepator, sau de nivel mediu, vei obtine punctaje maxime in jur de 60. Cand vei progresa, punctajele tale vor depasi 70, iar cand vei reusi 80 de puncte, te poti considera un jucator bun. Profesionistii obtin mereu peste 100 de puncte. Acest joc este un antrenament bun pentru triple, dar, din pacate, nu face nimic pentru duble, in afara faptului ca te ajuta, in general sa-ti imbunatatesti precizia aruncarilor.
Inchiderea - sau '60'
Acest joc este putin mai solicitant. Incepi de la 60 de puncte si incerci sa inchizi, cu dubla, din 3 sageti. Daca nu reusesti sa inchizi din 3 sageti, atunci scazi un punct din cele 60, pentru urmatoarea aruncare. Daca reusesti sa inchizi, atunci aduni 10 puncte, si continui tot asa, cat doresti, sau pana cand ajungi la peste 170 de puncte.
Exemplu:
aruncarea 1: 60 - nu am inchis
aruncarea 2: 59 - am inchis
aruncarea 3: 69 - nu am inchis
4: 68 - nu am inchis
5: 67 - am inchis
6: 77 - nu am inchis
si tot asa...Vezi cat de departe poti ajunge. Acest tip de joc este incurajant si solicitant si nu necesita folosirea instrumentelor de scris. Exista, totusi, pericolul de a te duce la frustrare, uneori. In acest caz, treci la un alt joc. Este un antrenament foarte bun pentru jocurile tip 501 si pentru duble.
- 25 -
Este un joc destul de dificil, recomandat jucatorilor buni. Incepi de la 25 de puncte si arunci 3 sageti la fiecare dubla, de la 1 la 20, plus bull. Aduna valoarea dublei lovite, si scade valoarea dublei, daca nu ai reusit sa o lovesti din 3 sageti. Daca ajungi sub 0, jocul s-a terminat. Daca ajungi la bull si dupa aceea ai un scor considerabil, este foarte bine. Din cate se stie, exista si un vechi record mondial, in jurul valorii de 600 de puncte...
Exemplu:
aruncarea 1: D1 lovita odata, 27 puncte (25 + D1 = 27 + 2)
2: D2 ratata, 23 puncte (27 - D2 = 27 - 4)
3: D3 ratata, 17 puncte (23 - D3 = 23 - 6)
4: D4 lovita de 2 ori, 33 puncte (17 + 2xD4 = 17 + 2x8 = 17 + 16)
si tot asa...
Este un joc competitiv, foarte util pentru jucatorii buni, si o practica foarte buna pentru duble.
Desigur, oricare alt joc ce satisface cerintele prezentate anterior, este bine de folosit in antrenamente.
Jocurile prezentate sunt destinate, in principal, pentru sesiunile lungi de antrenament (1 ora sau mai mult), 170 fiind o exceptie. Acesta este foarte bun pentru sesiunile scurte de antrenament. De asemenea, poti juca odata sau de doua ori "Around the board" in antrenamentele scurte, dar in general, este bine sa exersezi cateva duble de baza, apoi sa incerci sa obtii si ceva scor, pentru a te intoarce iar la duble si la triple, pana cand ai sentimentul ca simti sageata si aruncarea. In sesiunile acestea scurte nu este atat de important cat de mult punctezi. Concentrarea si obtinerea senzatiei de stapanire de sine sunt mult mai importante.
1.4. Incalzirea
Incalzirea dinaintea meciurilor 'oficiale' este foarte importanta si merita un paragraf special. Ar trebui sa te incalzesti cel putin o jumatate de ora inaintea unui meci. De exemplu, marea majoritate a jucatorilor profesionisti, participanti la Campionatul Mondial se incalzesc cateva ore inaintea meciurilor. Bineinteles ca o astfel de incalzire de lunga durata nu este posibila intotdeauna, datorita orelor matinale de incepere a turneelor.
Odata ce iti cunosti problemele cu care te confrunti, este firesc sa iti dezvolti tehnici proprii de incalzire, cum ar fi sa lovesti fiecare dubla cel putin odata sau de doua ori, sa joci cunoscutul "Around the board", sau altele. Normal ca incalzirea este o situatie in care ai putea dori sa iti imbunatatesti media aruncarilor, totusi dublele si uneori triplele sunt mai importante.
De asemenea, un alt aspect este cel al meciurilor de incalzire disputate inaintea meciurilor 'oficiale'. Este periculos sa pierzi mult timp cu aceste meciuri, pentru ca incalzirea este o situatie in care trebuie sa rezolvi unele posibile probleme tehnice, cat mai repede. Aceasta cere concentrare maxima, iar meciurile de incalzire te fac sa te concentrezi pentru a castiga, in loc sa lupti impotriva propriilor puncte slabe. Poti sa te intorci si la aceste meciuri, dar numai dupa ce ti-ai setat toti parametri (mentali si de natura tehnica) pentru ziua respectiva.
2. Fazele principale ale evolutiei unui jucator de darts. UNICORN
Subiectul acestui punct reprezinta o analiza a graficului performantei jucatorului de darts si il vom dezbate pe larg in urmatorul articol pe care il vom publica luna aceasta. Citeste continuarea articolului.