10.1. Antrenarea psihicului pentru competitiile de darts - prima parte.

1. Tensiunea - under pressure
Jucatorii de darts se plang adesea ca sunt foarte tensionati in momentele cheie ale jocului si din aceasta cauza sunt incapabili sa foloseasca oportunitatile de a castiga sau, atunci cand sunt condusi, de a reveni in joc. Cu totii cunoastem acele nefericite situatii cand trebuie sa dam un dublu 16 pentru a inchide, in joc decisiv, avem trei sageti la dispozitie si nu reusim. Devenim din ce in ce mai nervosi, ne tremura mana, genunchii se topesc, precum untul in soare, ne rugam la cel de sus doar pentru o singura sageata, dar el este plecat sa isi ia cina, chiar in acel moment. Adversarul vine din spate cu un zambet pe fata si reuseste sa inchida jocul. Inchide cele 60 de puncte ramase cu doar 2 sageti parca special pentru a ne adanci supararea.
Mai tarziu te gandesti ce s-o fi intamplat cu tine. Daca ai fi fost condus cu 2-0, ai fi dat dublu 16 cu ochii inchisi. Nervii astia, iti spui... si ai dreptate. Totul este doar o problema de gandire. Daca pornesti cu ideea preconceputa ca trebuie sa dai neaparat un dublu 16 ( sau oricare alta dubla), altminteri pierzi, atunci cea mai mare sansa a ta este chiar sa pierzi. Nu te gandi la a castiga, sau a pierde. Gandeste-te pur si simplu ca trebuie sa joci. Nu te gandi nici macar o singura secunda, in timpul unui meci, la posibilitatea de a pierde. Sterge-ti acest cuvant din dictionarul tau mental, nu vei avea nevoie de el. Invata sa-ti controlezi gandirea. Ori de cate ori iti este frica de o astfel de gandire negativa in timpul jocului, ia o scurta pauza mentala si spune "Stop". Ridica umerii, respira adanc, concentreaza-te profund si spune-ti raspicat "Joaca!". De obicei este suficient, pentru marea majoritate a situatiilor in care esti tensionat. Uneori, insa, mana nu se opreste din tremurat si nu poti focaliza tinta. In cazul acestei situatii delicate, va recomand un simplu exercitiu de relaxare, care nu necesita foarte multa practica. Exercitiul se numeste "LOCUL LINISTIT". Rezerva-ti 10 minute pentru el, ori de cate ori poti. Cel mai bine ar fi in fiecare zi, dar incearca cel putin o data pe saptamana. Aseaza-te si relaxeaza-te. Apoi, cu o mana preseaza degetul mare al celeilalte maini. Gandeste-te la un loc placut unde ai vrea sa fii. Acesta poate fi o insula tropicala, unde sa stai la soare cu o bere in fata, fotoliul tau confortabil din living, canapeaua din Marty's sau oricare alt loc linistit si relaxant. Gandeste-te la acel loc cel putin 5-10 minute si continua sa-ti presezi degetul mare in acest timp. Daca vei repeta acest exercitiu periodic, vei observa ca ai nevoie doar de presarea degetului mare cu mana pentru a-ti induce ganduri pozitive, atat de necesare in momentele cheie ale jocului, cand nivelul tensiunii pare de necontrolat.
2. Mult in spate sau la conducere?
2.1. Cel mai bun - la conducerea jocului
In unele jocuri esti in urma, in altele conduci - sunt fazele obisnuite din evolutia unui jucator de darts. Ambele situatii au consecintele lor mentale tipice, diferite. Cea mai comuna situatie este ca jucatorul cel mai bun (considerat asa) este in frunte. Aceasta este o situatie normala cu care sunt obisnuiti ambii jucatori. In cele mai multe cazuri, jucatorul mai slab renunta intr-un anumit moment al jocului, si totul s-a terminat. Este foarte usor sa observi cine este in spate, privind comportarea jucatorilor. Jucatorul condus isi va apleca umerii, va da frecvent din cap, isi va freca mainile, uneori se va plange de te miri ce. Cu certitudine ca numai un jucator slab, din punct de vedere mental va proceda asa. In astfel de situatii cand esti condus, este important sa te gandesti cum arati. Controleaza-te, pentru a nu te comporta in felul prezentat anterior. Arati ca un invins? Atunci este normal ca vei pierde. Jucatorul care conduce abia asteapta acest lucru. Ridica-ti umerii, capul sus, paseste spre oche cu cea mai mare incredere in tine. Sa nu-ti pese de situatia din meciul respectiv. Incearca sa arati ca un invingator. Adversarul tau va observa siguranta ta si va incepe sa se intrebe care este motivul pentru care arati ca si cum tu ai conduce. Aceasta este sansa ta. Odata ce l-ai facut pe adversar sa gandeasca un pic mai mult decat in mod obisnuit, acesta s-ar putea sa isi piarda echilibrul. Cu certitudine ca trebuie sa arunci bine cateva sageti, pentru a echilibra jocul. Adevarata putere vine din incredere asa ca fii cu adevarat increzator si rezultatele vor aparea cu siguranta. Daca arati ca un stapan in fata board-ului nu este neobisnuit ca si in fapt sa devii stapanul!
Bineinteles ca ai nevoie de mult antrenament dar acest subiect l-am abordat in articolele precedente. Asa ca ai grija si de comportamentul tau in timpul jocurilor. Roaga un prieten sa te urmareasca atunci cand joci. Dupa meci el iti va putea spune ce impresia i-a facut comportarea ta. Dupa o vreme, nu va fi dificil pentru tine sa recunosti ce efect are comportamentul tau asupra adversarului si astfel vei fi in stare sa ti-l controlezi intr-un mod adecvat.
2.2. Cel mai slab - la conducerea jocului
Imagineaza-ti ca joci impotriva unui adversar mult mai bun, dar datorita unor anumite motive, el arunca prea slab, sau poate ca tu joci meciul vietii si il conduci. In multe astfel de cazuri se intampla ceva ciudat - jucatorul mai slab, care se afla la conducerea jocului, incepe sa devina din ce in ce mai nervos, face gafe si in cele din urma pierde.
Iata ce s-a intamplat: fiecare intra in meci cu anumite ganduri despre cum se va desfasura intrecerea. Este ceva normal, firesc sa fii pregatit pentru ce se va intampla in urmatoarele cateva minute. Daca cineva joaca impotriva unui oponent mai puternic este de asteptat sa lupte pentru a castiga, ceea ce este foarte normal. Dar, uneori lucrurile sunt mai usoare decat ne asteptam, si daca apare aceasta situatie, suntem surprinsi, iar cand suntem surprinsi, incepem sa gandim. "Vai, ce se intampla? Conduc! Acum am sansa sa inving! TREBUIE sa o fac acum!" Iata-te ajuns in situatia "Trebuie, acum ori niciodata!", insa gandind asa, pui singur prea multa presiune pe umerii tai. Punand prea multa presiune apare starea de tensiune nedorita. Acesta este efectul inselator al unei situatii neasteptate de a conduce pe cineva mai bun - esti atat de bucuros si surprins incat nu iti dai seama de cresterea tensiunii. Aceasta crestere a tensiunii este principalul motiv pentru care multi jucatori dau gres in aceasta situatie.
Solutia este ca mereu sa te astepti la o situatie neprevazuta. Intotdeauna sa ai in minte ca un meci poate fi mult mai usor decat ar trebui sa fie. In special jucatorii lipsiti de experienta se lovesc de astfel de situatii. In mod normal, ei joaca mai bine cand sunt condusi, decat cand sunt ei la conducere - tocmai pentru ca un astfel de jucator este obisnuit sa fie in urma. Si inca ceva - sa nu va pese prea mult de numele unui jucator.
3. Energia
Pentru inceput, retineti un singur lucru - atunci cand vorbim despre energie, vorbim si despre motivatie. Unui jucator nemotivat ii va fi foarte greu sa joace la un nivel inalt, din punct de vedere al energiei. Ce este energia? In cea mai mare masura este felul in care te simti in timpul unui joc si modul in care esti stapan pe situatie. Jucatorii constienti si concentrati joaca la un nivel ridicat al energiei. Jucatorii carora nu le pasa prea mult despre ce se intampla, sunt la un nivel scazut al energiei. In psihologia sportiva, energia este definita si de un mediu pozitiv / negativ. In consecinta, starea ta energetica poate fi descrisa in 4 feluri corespunzatoare celor 4 cadrane: ridicata pozitiva (A), ridicata negativa (B), scazuta pozitiva (C) si scazuta negativa (D). Aceste patru stari sunt prezentate in diagrama urmatoare. Fetele din diagrame ne spun cum te simti cand esti intr-o anumita stare energetica.
psihologie sportiva energie motivatie
Citeste continuarea articolului.