10.2. Antrenarea psihicului pentru competitiile de darts - partea a 2-a.

Citeste prima parte a articolului. psihologie sportiva energie motivatie
Ridicat sau scazut? Intelegerea diferentei dintre nivelul ridicat si nivelul scazut al energiei este relativ usoara. Unui jucator cu un nivel al energiei scazut nu ii pasa prea mult despre rezultatul jocului. Probabil cunosti aceasta situatie, din zilele in care nu erai suficient de motivat, erai obosit sau plictisit. Un nivel energetic ridicat inseamna concentrare maxima, constientizare a jocului si multa motivare.
Pozitiv sau negativ? Este un pic mai greu de inteles energia negativa. Se intampla atunci cand iti doresti cu orice chip sa castigi, si muncesti din greu pentru acest lucru. Nu ai nici o placere pe parcursul meciului, nu mai este un joc, ci o munca titanica, o lupta permanenta. Un exemplu pentru acest nivel energetic este, in lumea tenisului, Thomas Muster. Un nivel energetic pozitiv ridicat il reprezinta Andre Agassi. Jucand cu placere, totul devine mai usor. Este nevoie, bineinteles de multa concentrare si constientizare a jocului, dar si de putina "distractie". Multi jucatori descriu acest nivel energetic (pozitiv ridicat) intr-un mod simplu - a te distra pe tot parcursul jocului. Iubesti darts-ul, iti place sa joci, asa ca joaca-te, chiar daca te asteapta un meci foarte dificil.
Un lucru important pe tema nivelului energetic este ca cele 3 tipuri de niveluri energetice B, C, D iti afecteaza jocul, impiedicandu-te sa joci la un nivel de 100%. Haideti sa ne referim putin la fiecare nivel in parte.
3.1. Tipuri de niveluri energetice
Tipul D, nivel energetic scazut negativ

Cu siguranta este cea mai nefericita situatie care se poate intampla. Incearca urgent sa iti cresti nivelul energetic! Concentrare slaba, gandire negativa. In acest nivel energetic, nu vei putea juca la mai mult de 50-60 % din capacitatea ta.
Tipul C, nivel energetic scazut pozitiv
Este aproape ca si tipul D, dar un pic mai bine, in drumul spre nivelul optim, adica tipul A.
Tipul B, nivel energetic ridicat negativ
Este pe locul al doilea din punct de vedere energetic. Concentrare ridicata, dar o gandire foarte negativa, combinata, in mod normal, cu multa tensiune. In acest nivel energetic, majoritatea jucatorilor folosesc pana la 80% din capacitatea maxima.
Tipul A, nivel energetic ridicat pozitiv
Este cea mai buna stare, din punct de vedere energetic. Poate fi descrisa ca "joci de placere" . In acest nivel energetic iti poti folosi 100% din capacitatea ta maxima.
3.2. Cum sa treci de la o stare energetica la alta?
a.De la un nivel scazut la unul ridicat

Incearca sa te concentrezi mai mult. Incearca sa joci cu placere. Nu-i asa ca iti place sa joci darts? Sunt sigur ca iubesti darts-ul, altfel nu ai citi acest articol!
b.De la un nivel negativ la unul pozitiv
Acest lucru este mai dificil, dar nu imposibil. Incearca sa-ti controlezi toate gandurile negative pe care le ai. Nivelul energetic negativ apare adesea atunci cand jocul nu merge foarte bine pentru tine. Jucatorii buni reusesc sa se mentina intr-un nivel ridicat energetic indiferent de evolutia jocului. Daca esti suparat din cauza jocului tau mai slab, atunci incearca sa te incurajezi singur: "Hai ba' baiete ca se poate!". Jucatorii puternici din punct de vedere mental privesc greselile lor ca pe o sansa de a-si arata puterea si de a reusi sa castige. Acesta este un punct cheie in psihologia sportiva, asa ca singurul drum spre obtinerea performantei este sa fii mereu in nivelul energetic de tip A.
4. Vizualizarea
Ti-ar face placere sa practici anumite situatii din meci, cu care nu te-ai intalnit pana acum, pentru a evita surprizele? Ai dori sa iti schimbi tehnica de aruncare, dar mereu revii la vechea tehnica in timpul exersarii? Acestea sunt doar doua lucruri pe care le poti gestiona mai bine daca inveti si folosesti tehnica vizualizarii.
Iata cum suna, in cateva randuri, esenta acestei tehnici: Stai intr-un fotoliu confortabil sau daca esti mai avansat te poti chiar intinde pe pat, inchide ochii si imagineaza-te intr-o situatie pe care vrei sa o practici. Aceasta este. Poate ca unii dintre voi veti spune ca seamana mai mult cu o tehnica voodoo, puteti fi insa siguri ca nu este deloc asa. Cu certitudine ca in prezent, multe staruri din diferite sporturi practica frecvent aceasta tehnica.
Bineinteles, secretul este ca vizualizarea trebuie facuta corect. Corect inseamna intens si constient. Sa spunem ca ai probleme cu inchiderea printr-o dubla, impotriva unui jucator mai bun decat tine. Ori de cate ori ai sansa sa inchizi, esti luat prin surprindere si gresesti. Inchide ochii si priveste-te cum stai in fata board-ului. Incearca sa iti imaginezi cat mai multe detalii posibile. Asculta zgomotul (mai mic sau mai mare) facut de multimea din jur. Prin urmare, iti imaginezi scena alb-negru sau in culori? Daca imaginile sunt in alb-negru, incearca sa fie colorat! Simte greutatea bratului tau de aruncare, simte sageata in mana ta. Poti simti mirosul de creta din jurul tabelei de scor? Cu cat iti poti imagina mai multe detalii, cu atat este mai bine, si cu atat mai multe beneficii vei obtine din aceasta sesiune solitara de vizualizare. Acum fa urmatorul pas in imaginatia ta si "omoara" dubla. Ai reusit? Daca esti un bun practicant al vizualizarii ar trebui sa nu ai probleme in lovirea dublei. Daca lovesti absolut orice in sesiunea ta vizuala dar nu ai nimerit dubla atunci probabil ca nu iti imaginezi suficient de puternic.
Un alt exemplu: Lucrezi pentru a-ti schimba tehnica de aruncare. Iti amintesti cum se simteau muschii tai atunci cand au incercat pentru prima oara aceasta noua aruncare? Nu simti inca acea contractura musculara din timpul aruncarii in vechiul tau stil? Acesta este un mod de aducere aminte pe care il poti folosi pentru a evidentia diferentele. Practicantii buni ai tehnicii vizualizarii pot arunca in imaginatia lor si pot chiar simti in realitate aruncarea. Daca iti poti imagina senzatia pe care o ai atunci cand sageata zboara prost, si senzatia pe care o ai atunci cand sageata zboara corect, atunci poti sa o vizualizezi, sa analizezi diferenta, mult mai bine decat ai fi in stare sa realizezi la un board adevarat. Acesta este marele avantaj pe care il ai daca esti un bun vizionar: poti sa te controlezi si iti poti controla chiar si reactiile. In cazul in care cunosti senzatia unei aruncari perfecte, poti avansa in sesiunile de vizualizare, ce te vor ajuta, la un moment dat sa reproduci acea aruncare si intr-un meci real. Realizarea acestui feed-back este un alt mare avantaj al vizualizarii. Desigur, cu cat mai des vei folosi aceasta tehnica, cu atat mai bine vei fi in stare sa o controlezi si sa o faci sa lucreze in avantajul tau.
Vizualizarea trebuie facuta in mod regulat, iar numarul de situatii sau senzatii pentru care trebuie sa exersezi este practic infinit. In continuare, voi prezenta cateva, lista ramanand deschisa.
  • problema adversarului de temut;
  • situatiile tensionate;
  • probleme cu tehnica proprie de aruncare;
  • nervozitatea;
  • conditii proaste de joc;
  • pregatirea unui joc cu un adversar pe care il stii bine si cu care ai jucat de multe ori;
  • pregatirea unui joc cu un adversar pe care il stii, dar cu care nu ai jucat niciodata.
5. Programul de pregatire mentala a jucatorului
Uneori observam ca lucrurile nu merg asa cum ne-am fi dorit, iar noi jucam mult mai slab decat ar trebui. Daca descoperi acest fapt, ceva este gresit din punct de vedere mental, asa ca este timpul sa trecem la actiune. In continuare voi prezenta o lista scurta, care trebuie sa fie folosita intr-un meci, atunci cand descoperi ca lucrurile iti aluneca printre degete.
Principalele motive care fac ca un meci sa fie pierdut mental sunt nivelul energetic scazut si prezenta gandirii negative sau ciudate. In timp ce jucatorii slabi din punct de vedere mental nu pot face mai mult pe aceasta tema, pentru ca pur si simplu nu stiu ca exista anumite strategii mentale, alti jucatori au un fel de lista de parametri, pe care ii verifica si ii modifica ori de cate ori este necesar.
Asa ca ori de cate ori ai de-a face cu probleme pe parcursul unui meci de darts, nu ezita sa folosesti lista urmatoare.
1. Verifica-ti nivelul energetic, adica raspunde la intrebarile:
- joci cu placere? Iti place jocul si cum joci? Daca raspunsul este pozitiv, atunci nivelul tau energetic este perfect, daca reaspusul este negativ, treci la intrebarea urmatoare;
- te simti plictisit sau deprimat? Atunci nivelul tau energetic este foarte scazut si trebuie sa faci toate eforturile pentru a-ti creste nivelul energetic;
- iti trec prin cap ganduri negative, esti nemultumit sau suparat? Atunci nivelul tau energetic este foarte negativ. Trebuie sa incerci sa il transformi intr-unul pozitiv. Spune "Stop" gandurilor negative, doar practici un joc pe care il iubesti, nu-i asa?
2. Verifica-ti starea nervoasa.
Esti nervos, iti tremura genunchii sau bratul de aruncare? Daca raspunsul este DA, atunci foloseste o tehnica de relaxare, cum ar fi "Locul linistit", prezentata anterior.
3. Ai ganduri negative in ceea ce priveste frica de a fi invins, desi nivelul tau energetic este ridicat?
Spune-ti "Stop" in gand atunci cand descoperi orice gand negativ. Incearca sa discuti cu tine insuti, cam in felul urmator:
"Ma distrez. Totul este in regula. Sunt cool. Stiu sa joc bine si tocmai am facut-o, chiar acum". Numai in acest mod va reusi gandirea ta sa devina, din nou, pozitiva.
4. Verifica-ti nivelul de constientizare
Ai toate problemele sub control sau situatia incepe sa iti alunece printre degete? Este important sa anticipezi evolutia lucrurilor si sa fii perfect constient de starea ta mentala. Doar daca stii ce se intampla, vei fi in stare sa actionezi atunci cand lucrurile nu merg in directia dorita.
5. Verifica-ti nivelul de concentrare
Esti deranjat de tipii care stau in spate si sunt un pic cam galagiosi? Sau te gandesti, de exemplu, unde vei merge la cina dupa meci? Un jucator concentrat la maxim nu va auzi niciodata ce discuta spectatorii si nici nu se va gandi la altceva decat la joc.
Cele 5 puncte prezentate fac parte din "Programul de pregatire mentala a jucatorului de darts" si nu sunt nici prea multe, nici prea putine, pentru a fi folosite la fiecare joc, in scopul imbunatatirii rezultatelor.
6. Impotriva board-ului sau a adversarului?
La prima vedere s-ar parea ca ignorarea adversarului este ceva pozitiv, care poate duce in final la castigarea jocului. Principala problema care apare in timpul jocului este imposibilitatea de a nu fi influentat deloc de adversar. Constientizarea reprezinta un prim pas spre obtinerea unor rezultate superioare, dupa cum am aratat anterior. Aceasta este absolut necesara, chiar si pentru cei care joaca singuri, pentru ca merge mana in mana cu nivelul energetic. Un nivel energetic pozitiv ridicat solicita si un nivel ridicat al constientizarii. Dar cum pot fi intr-adevar constient de mersul lucrurilor intr-un joc, atunci cand ignor ceva? Ar trebui sa ignori numai adversarul si jocul sau, ceea ce este foarte dificil. ( Uneori se poate spune ca este chiar imposibil). Asa cum se poate observa, ne confruntam cu doua aspecte antagonice - necesitatea unui nivel energetic ridicat, care cere un nivel ridicat al constientizarii si necesitatea unei constientizari limitate, ceruta de ignorarea adversarului. Chiar daca reusesti sa-ti elimini complet din cap adversarul, exista in final o situatie pe care nu o vei putea ignora niciodata: aruncarile adversarului.
Daca sintetizam cele prezentate, ne vom confrunta cu una din situatiile:
1. Probabil ca o persoana ce ignora adversarul si isi mentine nivelul energetic perfect este competitorul ideal, dar stim cu siguranta ca nu vom fi capabili niciodata de acest lucru.
2. Datorita punctului 1 si a intelegerii ca acest lucru este valabil si pentru adversar, haideti sa incercam sa-l folosim in favoarea noastra si sa incercam sa influentam adversarul cat mai mult posibil ( respectand, bineinteles regulile fair-play-ului).